Menu
Menu
Wat kan e-mailmarketing voor jouw bedrijf betekenen?

Wat kan e-mailmarketing voor jouw bedrijf betekenen?

“Er zit nog iets in je winkelmandje”! “Jouw favoriete items, nu in prijs verlaagd”! “Aanbiedingen speciaal voor jou”. Een kleine greep uit onze mailbox van afgelopen week.

E-mailmarketing is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dat is natuurlijk niet voor niets. Deze vorm van online marketing in namelijk toepasbaar in iedere fase van de customer journey en kan je conversiepercentage flink opschroeven. Míts je het goed doet 😉

Benieuwd naar wat e-mailmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen?

Themanieuwsbrieven

Nog niet zo bekend met e-mailmarketing? Dan starten we vaak met het versturen van thema mailings. Er valt altijd wat te schrijven, al helemaal in deze periode. Denk aan kerst, nieuwjaar, goede voornemens, Blue Monday en ga zo maar door.

In deze fase bevinden jouw contacten zich hoogstwaarschijnlijk nog in het consideration gedeelte van de conversie funnel. Met themanieuwsbrieven bouw je vertrouwen op met jouw potentiële klant en leer je ze over de producten of diensten die je aanbiedt. Zo zorg je ervoor dat klanten jou verkiezen boven de concurrent in een latere fase van de funnel.

Belangrijk is om jouw themanieuwsbrief met enige regelmaat te sturen. Op deze manier laat je klanten op vrij eenvoudige wijze zien dat jij er bent. Hierbij is het wel belangrijk om de frequentie in de gaten te houden. Duik jij te vaak op in de mailbox van jouw klanten met niet-relevante informatie? Dan heb je kans dat jouw (potentiële) klant zich uitschrijft.   

E-mail personalisatie

Ben jij er klaar voor jouw nieuwsbrief naar een hoger plan te trekken? Maak dan jouw e-mails relevanter door middel van personalisatie. Denk hierbij aan simpele aanpassingen in de huidige nieuwsbrief, zoals het gebruik van alle informatie die je hebt van jouw klanten. Bijvoorbeeld de naam en locatie van de klant.

Ook kun je op basis van het websitegedrag van jouw klanten e-mails verder personaliseren. Houdt jouw klant bijvoorbeeld van gin? Dan stuur je natuurlijk het liefst een aantal gin-toppers door en niet de rum die op dat moment in de aanbieding is.

Houd er verder rekening mee wat de klant al heeft gekocht. Kocht de klant bij jou onlangs 5 Barnwood houten deuren? De kans is klein dat hij er de komende maand nog 5 nodig heeft. Je kunt de klant wel op ideeën brengen met leuke aanvullingen op zijn of haar aankoop. Wellicht dat ze geïnteresseerd zijn in bijpassende wandplanken?

Automatisering

Automatisering is de fase waarin je echt het verschil kan gaan maken. De klant bevindt zich dan vaak in de consideration of conversion fase.

Bij automatisering stellen we vooraf e-mails op met de bijbehorende triggers in ons e-mailprogramma. Deze kunnen we automatisch versturen wanneer het moment daar is.

Denk hierbij aan het verzenden van e-mails, wanneer iemand de producten in zijn of haar winkelmandje niet afrekent. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 75% van de klanten het winkelwagentje verlaat, zonder af te rekenen. Hoe fijn zou het zijn als je maar een kwart van deze klanten tot een conversie kunt verleiden?

Ook kunnen we automatische out of stock e-mails instellen. Hierbij laten klanten hun e-mailadres achter, wanneer ze een uitverkocht product graag willen hebben. Is het product weer op voorraad? Dan ontvangen alle klanten die hun gegevens hebben achtergelaten automatisch een mailtje.

Verder is het slim om klanten een herinnering te sturen wanneer er korting is op bepaalde producten die op het verlanglijstje staan. Korting is voor veel klanten een extra trigger om tot conversie over te gaan. Zonder dat ene mailtje was jouw klant het product waarschijnlijk compleet vergeten óf naar de concurrent gegaan.

Atvise helpt je graag naar het volgende level!

Hierboven hebben we de verschillende opties van e-mailmarketing in een notendop besproken. Natuurlijk kun je met e-mailmarketing alle kanten op en zijn er nog veel mogelijkheden voor e-commerce en leadgeneratie. Mogelijkheden die jouw omzet uiteindelijk flink kunnen verhogen! Benieuwd wat Atvise voor jou kan betekenen? Kom eens langs voor een bakkie, dan bespreken we de mogelijkheden.

Table of Contents

Scroll naar boven