fbpx
skip to Main Content

SEO voor afbeeldingen: 4 tips

Dat je tekstuele content op je website SEO moet zijn, dat weet je nu wel. Maar wist je dat dit ook voor je afbeeldingen geldt?
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/11/SEO-voor-afbeeldingen-4-tips-1.jpeg

Dat je tekstuele content op je website SEO moet zijn, dat weet je nu wel. Maar wist je dat dit ook voor je afbeeldingen geldt? Wanneer een website geoptimaliseerd wordt voor SEO, wordt vaak alleen gelet op de tekst en worden de afbeeldingen vergeten. Gemiste kans! Wij leggen je uit op welke factoren je moet letten, zodat niet alleen de tekst, maar ook jouw afbeeldingen SEO-proof zijn.

1. Geef een informatieve bestandsnaam

Vaak hebben afbeeldingen een nietszeggende bestandsnaam, zoals IMG_0123.jpg. Zorg ervoor dat je je afbeeldingen informatieve namen meegeeft, zodat de zoekmachines het makkelijker kunnen vinden. Het is slim om hier een zoekwoord in te verwerken die voor jou van belang is en deze aan het begin van de bestandsnaam te zetten. Gebruik afbreekstreepjes (-) als spaties. Belangrijk is dat je deze bestandsnaam verandert voor je de afbeelding uploadt in de backend van je website. De afbeelding die voor dit blog is gebruikt, heeft de bestandsnaam SEO-voor-afbeeldingen-4-tips. Hierin is het focus zoekwoord verwerkt en zijn afbreekstreepjes gebruikt als spaties.

2. Gebruik de afbeelding in de juiste context

Logisch, toch? Zorg ervoor dat de afbeelding relevant is aan de tekstuele content, dit heeft namelijk effect op de waarde van de optimalisatie. De zoekmachine raakt in de war als je bijvoorbeeld een afbeelding van een geit gebruikt in je kookblog… Als de afbeelding niet van jou is, vergeet dan niet om de afbeelding te checken op copyrights.

3. Verklein de bestandsgrootte

Een afbeelding met een enorme bestandsgrootte kan ervoor zorgen dat je website traag wordt. Daar worden zoekmachines niet blij van (en je bezoekers ook niet). Er zijn handige tools die de bestandsgrootte van een afbeelding kunnen verkleinen, zonder dat de kwaliteit van de afbeelding verloren gaat! Wij gebruiken vaak TinyPNG. Als vuistregel kun je gebruiken dat er nooit meer dan 100 kB aan illustraties per pagina op mogen staan.

SEO voor afbeeldingen: verklein de bestandsgrootte - screenshot verkleining afbeelding

SEO voor afbeeldingen – Tip 3: verklein de bestandsgrootte

4. Don’t forget de alt-tag

Ook wel alternatieve tekst genoemd. Deze is SEO-technisch het belangrijkste, want deze tekst vertelt de zoekmachinerobot wat de inhoud van de afbeelding is. Deze robot kan namelijk geen plaatjes lezen, maar alleen tekst. Net als in de bestandsnaam, moet het focus zoekwoord ook in de alt-tag terugkomen. Het is dus eigenlijk een beschrijving van de afbeelding. De alt-tag wordt trouwens ook gebruikt door software die slechtzienden helpt een website te lezen. Zorg dus voor een duidelijke omschrijving waar ook zij wat aan hebben. In WordPress kun je deze eenvoudig aanpassen wanneer je een afbeelding uploadt.

En tot slot… wees geduldig! Google heeft tijd nodig om de afbeeldingen te kunnen indexeren. Het kan dus even duren tot je afbeeldingen te zien zijn in de zoekresultaten. Ga nu zelf aan de slag met het optimaliseren van je afbeeldingen, zodat jouw pagina hoger in de zoekresultaten tevoorschijn komt! Meer weten over SEO? Lees dan deze 9 SEO tips. Mocht je verder nog vragen hebben, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

5x waarom jouw e-commerce bedrijf in 2022 niet meer zonder Google Shopping kan!

Al sinds 2012 maken e-commerce bedrijven gebruik van Google Shopping. Tien jaar later kunnen webshops eigenlijk niet meer zonder. Het…

arrow_forward

5 tips voor linkbuilding!

Linkbuilding, met deze SEO-techniek schiet jouw SEO-score omhoog en hij is ook nog eens makkelijk toe te passen! Linkbuilding is…

arrow_forward
Telefoon met apps

Dé social media trends en tips van 2021

Sociale media blijven zich constant ontwikkelen en anno 2021 is er steeds meer mogelijk via deze platformen. Elk jaar brengt…

arrow_forward

Adverteer jij al op YouTube?

Adverteren door middel van video, heb je daar al eens aan gedacht? Met een visuele boodschap kun je je doelgroep…

arrow_forward

De voordelen van e-mail marketing

In tegenstelling tot andere marketingkanalen ben je voor het bereik van jouw verstuurde e-mails niet afhankelijk van Google of social…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren