fbpx
skip to Main Content

Welke social media platform gebruikt jouw doelgroep in 2018?

De resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar het social media gebruik in Nederland van Newcom Research en Consultancy zijn weer bekend. Wij geven je een beknopt inzicht* én een link naar het volledige onderzoek.
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/11/welke-social-media-platform-gebruikt-jouw-doelgroep-in-2018-Atvise.jpg

De resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar het social media gebruik in Nederland van Newcom Research en Consultancy zijn weer bekend. Wij geven je een beknopt inzicht* én een link naar het volledige onderzoek.

Social media gebruik in Nederland

Het gebruik van social media in Nederland stijgt voor het achtste jaar op rij. Facebook, Youtube, Linkedin en Instagram zijn nog steeds de grootste social media platformen. Toch zijn er belangrijke veranderingen ten op zichten van 2017. Zo stagneert het dagelijks gebruik van Facebook terwijl het dagelijks gebruik van Instagram juist exponentieel toeneemt. Verder zijn er grote verschillen tussen leeftijdsgroepen. Jongeren tot 19 jaar maken meer gebruik van Snapchat, Youtube en Instagram terwijl Facebook nog steeds het meest gebruikte kanaal is bij de 20 plussers.

Ben jij actief op de juiste social media kanalen?

Social media, ze zijn er in verschillende soorten en maten met ieder een eigen gebruikersgroep. Natuurlijk wil jij zichtbaar zijn op die platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Daarom geven we hieronder een beknopt overzicht van de 9 belangrijkste kanalen en hun doelgroepen.

Facebook is nog steeds het grootste social media kanaal. Echter neemt het dagelijks gebruik onder bijna alle leeftijdsgroepen af. Vooral jongeren t/m 19 jaar laten Facebook steeds vaker links liggen. Deze trend was vorig jaar al zichtbaar, maar zet dus door in 2018. De grootste reden die de jongeren geven voor het afhaken is: “er zitten teveel mensen op waar ik niks mee heb”. Daarnaast geven ze aan Snapchat en Instagram gewoon leuker te vinden.

Youtube is een goede tweede maar heeft minder dagelijks actieve gebruikers dan Facebook (zo’n 2.2 miljoen). Echter wordt dit medium ook anders gebruikt dan bijvoorbeeld Facebook. Facebook werkt met een algoritme en als je niet actief bent, is de kans aanwezig dat je iets mist. Youtube wordt veel meer als een zoekmachine gebruikt waardoor video’s makkelijk zijn terug te vinden wanneer een gebruiker deze nodig heeft.

Instagram groeit in het gebruik bij alle leeftijdsgroepen. De groei is het grootst onder jongeren t/m 19 jaar. 73% van het gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. Omdat je op Instagram kunt adverteren via Facebook, kan dit kanaal makkelijk een goede aanvulling zijn op je toch al lopende Facebook strategie. Hou er wel rekening mee dat je beeldmateriaal ‘key’ is.

Snapchat wordt vooral door jongeren tot en met 39 jaar gebruikt. Nederlanders ouder dan 40 jaar (< 7%) zijn nauwelijks actief op dit platform. Voor de jongeren t/m 19 jaar is Snapchat zelfs het meest gebruikte platform. Bij de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar staat Snapchat op de vierde plek, achter Facebook, Instagram en Youtube.

Linkedin is vooral populair in de leeftijdscategorie 20 – 64 jaar, gemiddeld 41% van de Nederlanders in deze leeftijdscategorie is actief op Linkedin. Echter komt het dagelijks gebruik van dit platform onder geen enkele leeftijdscategorie boven de 5% uit.

Twitter is voor het tweede jaar op rij gedaald in het aantal gebruikers. Twitter springt er onder geen enkele leeftijdscategorie echt uit. De groep 20 – 39 jaar gebruikt Twitter het meest, zo’n 26%. Echter is het dagelijks gebruik bij deze doelgroep nog geen 10%.

Pinterest wordt het meest gebruikt door de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar (30%). Van de jongeren t/m 19 jaar en de leeftijdscategorie 40 – 64 jaar geeft 20% aan Pinterest te gebruiken. Omdat Pinterest niet werkt met een algoritme zoals Facebook en Instagram, is het echter wel een makkelijker te onderhouden platform. Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt bij jouw ‘Pins’, is de kans groter dat deze gezien worden, ook al heb je deze al een maand geleden ‘gepind’. Dit is een voordeel ten op zichten van Facebook en Instagram waarop je eigenlijk dagelijks actief moet zijn om de interactie aan te kunnen gaan met je volgers.

Cijfers Social Media gebruik Nederland 2018. Bron: Newcom Research & Consultancy

Welke social media gebruikt mijn doelgroep     Welke social media gebruikt mijn doelgroep dagelijks

Alle cijfers op een rij; wat betekent dit voor jou online marketing strategie?

Facebook is bij de 20 plussers nog steeds het grootste platform. Youtube is een goede tweede, al ligt het aantal dagelijkse gebruikers wel een stuk lager. Ook Instagram is populair en wint het zelfs van Youtube in het aantal dagelijkse gebruikers uit deze doelgroep, 27% ten op zichten van 24%. Jongeren tot 19 jaar zijn steeds minder actief op Facebook en richten zich meer op Snapchat, Instagram en Youtube. 50% van hen geeft aan dagelijks actief te zijn op deze drie platformen. Pinterest is onder alle leeftijdscategorieën gematigd populair maar is wel een makkelijker te onderhouden platform. De populariteit van Twitter lijkt op zijn retour, het aantal gebruikers daalde voor het tweede jaar op rij.

Voordat je actief wordt op een social media platform, is het dus goed om je af te vragen waar je doelgroep zich bevindt. Met dit blog hopen wij daar meer inzicht in te hebben gegeven. De resultaten zoals besproken in bovenstaand blog zijn afkomstig uit het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom Research en Consultancy. Het gehele onderzoek vind je hier: http://www.newcom.nl/socialmedia2018

Vond je dit blog interessant of heb je toevoegingen? Laat het ons weten in een reactie!

*Messenger social media zoals whatsapp hebben wij niet in onze beschrijving meegenomen omdat bedrijven hier marketingtechnisch weinig mee kunnen.

5x waarom jouw e-commerce bedrijf in 2022 niet meer zonder Google Shopping kan!

Al sinds 2012 maken e-commerce bedrijven gebruik van Google Shopping. Tien jaar later kunnen webshops eigenlijk niet meer zonder. Het…

arrow_forward

5 tips voor linkbuilding!

Linkbuilding, met deze SEO-techniek schiet jouw SEO-score omhoog en hij is ook nog eens makkelijk toe te passen! Linkbuilding is…

arrow_forward
Telefoon met apps

Dé social media trends en tips van 2021

Sociale media blijven zich constant ontwikkelen en anno 2021 is er steeds meer mogelijk via deze platformen. Elk jaar brengt…

arrow_forward

Adverteer jij al op YouTube?

Adverteren door middel van video, heb je daar al eens aan gedacht? Met een visuele boodschap kun je je doelgroep…

arrow_forward

De voordelen van e-mail marketing

In tegenstelling tot andere marketingkanalen ben je voor het bereik van jouw verstuurde e-mails niet afhankelijk van Google of social…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren