Menu
Menu
Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2

Google heeft onlangs aangekondigd dat adverteerders voortaan verplicht zijn om de privacyvoorkeuren van hun websitebezoekers te delen. Google heeft daarom Consent Mode V2 in het leven geroepen.
Google Consent Mode V2

Vanaf maart 2024 moeten alle adverteerders op Google verplicht de privacy-voorkeuren van hun websitebezoekers aangeven. Doe je dat niet, dan mogen de gegevens niet worden gedeeld. Met behulp van de nieuwe Google Consent Mode V2-functie kan de optie, die door de bezoeker is gekozen in een cookiebanner, worden geregistreerd. Hierdoor voorkomt Google dat gegevens zonder toestemming voor marketingdoeleinden worden gebruikt.

Wanneer de Consent Mode V2 niet goed is geïmplementeerd, zal Google weigeren om gegevens van die specifieke website te meten. Dit zal een aanzienlijke impact hebben op de effectiviteit van elke Google Ads-campagne. Deze nieuwe functie zal naar verwachting begin maart 2024 voor alle adverteerders verplicht worden gesteld, kondigde Google aan in hun livestream eind november 2023.

De invloed op advertenties is aanzienlijk

Adverteerders die nog niet de Consent Mode V2 hebben geïmplementeerd, zullen beperkte mogelijkheden hebben wat betreft targeting voor digitale advertenties. Het zal moeilijker worden om potentiële klanten te bereiken op basis van hun gedrag, zoals websitebezoeken, inschrijvingen voor nieuwsbrieven of specifieke interesses, als er vanaf maart 2024 geen bewijs van gebruikersconsent kan worden aangetoond.

Hoewel de wetgeving strenger wordt, overtreden nog steeds veel bedrijven de regels. Dit heeft geleid tot een strengere handhaving en druk op grote techbedrijven zoals Google, Meta en TikTok, om voorzichtiger om te gaan met het verzamelen van data.

Hoe werkt Consent Mode V2?

Met Consent Mode V2 kunnen bezoekers van een website zelf bepalen welke informatie verzameld wordt en voorkomt Google ongeoorloofde gegevensverzameling voor advertentiedoeleinden. Het is dus essentieel om een cookiebanner op de website te hebben, anders is de kans groot dat Google weigert om metingen uit te voeren.

Privacy-opties voor gegevensverzameling

Met de Consent Mode V2 kunnen websitebezoekers bepalen welke vormen van websitetracking zij toestaan. Dit kan door verschillende niveaus van toestemming te bieden voor de verwerking van gebruikersgegevens. Die gegevens variëren van het eenvoudig verbeteren van websitefunctionaliteiten tot het weigeren van tracking voor advertentiedoeleinden. Op die manier wordt aan ieders privacyvoorkeuren voldaan en kunnen websites toch optimaal functioneren.

Huidige Consent Mode

Ad_storagetracering voor reclamedoeleinden (bijv. Google Ads).
Analytics_storagetracking voor het volgen en analyseren van gegevens (bijv. Google Analytics).
Functionality_storagestorage voor het bijhouden van functionele doeleinden (bijv. taalinstellingen).
Personalization_storagehoudt uw voorkeuren bij en biedt persoonlijke aanbevelingen, zoals productaanbevelingen.
Security_storageVeilig opslaan en bijhouden van informatie voor beveiligingsdoeleinden zoals fraude detectie.

Nieuw in Consent Mode V2

Ad_user_datebeheert de toestemming voor het delen van gebruikersgegevens met Google voor advertentiedoeleinden.
Ad_personalizationbeheert de toestemming voor Google-advertenties op maat.

Het is belangrijk om actie te ondernemen voor maart 2024

Het respecteren van de privacy van je websitebezoekers is essentieel. Maar als ondernemer wil je ook het maximale uit je websitedata halen. Gelukkig is er een oplossing: de Consent Mode V2 van Google. Hiermee kun je jouw website zo snel mogelijk instellen om aan de privacyvoorschriften te voldoen. Als je niet over de technische kennis beschikt, helpen wij jou graag verder! Zo voorkom je dat metingen voor Google Ads, Floodlight en Google Analytics 4 verloren gaan door het niet juist instellen van de Consent Mode V2.

Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten!

Google Consent Mode V2

Table of Contents

Scroll naar boven