Sociale media blijven zich constant ontwikkelen en anno 2021 is er steeds meer mogelijk via deze platformen. Elk jaar brengt weer nieuwe kansen en in een jaar waarin we leven in een pandemie stijgt het gebruik van social media extreem. Het is daarom slim om als onderneming te kijken naar wat de mogelijkheden te zijn op deze platformen.
Shoppen via social media
Als we terugkijken naar 2020 valt het erg op dat er veel online is geshopt. Dit komt vooral door de corona-pandemie waar we momenteel in leven en dit heeft nog steeds veel invloed op ons shopgedrag.
We zitten een groot deel van onze tijd, thuis opgesloten en veel van onze sociale contacten zijn al een tijdje verdwenen. Om die redenen gaan we massaal op social media. Op deze platformen kunnen we ondanks de lockdown blijven communiceren, delen, leren en ontdekken. De stijging van het gebruik van social media is niet onopgemerkt gebleven bij veel bedrijven en hier wordt slim gebruik van gemaakt door verschillende platformen.
Want waarom moet je mensen die op social media zitten naar een webshop leiden als ze misschien ook wel op het platform zelf aankopen kunnen doen? Zo hebben Facebook en Instagram een eigen shopping omgeving ontwikkeld. Je kunt nu namelijk de producten die je aanbiedt op je webshop, aanbieden via deze social media platforms. Zo creëer je als het ware een eigen webshop binnen Facebook en Instagram. Er zijn zelfs al een aantal testen gedaan om te kijken of er ook binnen het platform kan worden afgerekend. Naast dat dat Facebook en Instagram zich bezighouden met deze ontwikkeling, is Pinterest ook druk bezig met het ontwikkelen van een shop-omgeving. Deze trend kan van erg grote waarde zijn voor webshop eigenaren die producten verkopen.
Corona versterkt video-content
Video-content is een terugkerend aspect op de lijstjes van social media trends. Dit bevestigt dan ook dat video-content erg belangrijk en krachtig is op social media. In video’s kun je namelijk een verhaal vertellen met beeld, geluid én tekst. In een video komen dus alle soorten content terug. Dit is veel makkelijker dan een boodschap overbrengen door middel van het schrijven van een tekst of het plaatsen van enkel een foto.
Door de corona-pandemie heeft het aspect video-content nóg een extra duwtje gehad. Alles gaat tegenwoordig via zogenaamde live video’s. Denk aan de Zoom, Slack of Teams meetings die nu dagelijks worden gehouden van over de hele wereld maar ook aan de artiesten die tegenwoordig optredens doen via een livestream. Met name deze live-video maakt dus een enorme opmars. Door gebruik te maken van video zorg je voor herkenning en versterking van je merk. Er worden dus niet alleen nieuwe klanten gegenereerd, video’s versterken dus ook nog een de zichtbaarheid en de verbondenheid met je klanten.
Lever kwaliteit
Dat de gebruikers van social media blijven stijgen is algemeen bekend, maar deze gebruikers worden steeds kritischer. Waar je 4 jaar geleden als bedrijf al een flinke hit kon hebben met een simpele foto, kom je daar nu niet meer mee weg. Social media gebruikers hechten meer aan nieuwswaardige en persoonlijk gecreëerde content. Op het moment wordt hier al op in gespeeld door platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Zij passen de algoritmes zodanig aan, dat alleen hoogwaardige content sneller zichtbaar wordt. De tijd van posten om het posten is dus echt voorbij.
Een zichtbare wijziging die Facebook en Instagram recent hebben doorgevoerd zijn het weghalen van de likes. Hiermee laten de platforms zien dat de berichten niet gaan om de likes, maar dat het gaat om de betrokkenheid van de volgers.
Activeer je volgers
Om nog even te blijven hangen bij de betrokkenheid van je volgers; het is erg belangrijk dat je je meer op deze groep gaat focussen.
De afgelopen jaren stonden voor veel content marketeers en sociale mediamanagers in het teken van het verzamelen van data van hun publiek. Nieuwsbrieflijsten werden gevuld, de likes op sociale media werden geteld en data lijsten stroomden vol. Deze “tactiek” heeft ervoor gezorgd dat marketeers beschikken over bomvolle databases vol met potentiële klanten. Het grote probleem is dat het grootste deel van deze klant helemaal niets ‘doen’. Ze klikken niet op je linkjes, ze kopen niks en ze delen je content niet. Kortom; je hebt er helemaal niks aan.
Gelukkig kun je hier wat aan doen. 2021 wordt namelijk het jaar waarin je al die data even in kast gaat zetten en je je juist gaat focussen op quality time met je huidige publiek. Richt je meer op de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jou, aan deze mensen heb je veel meer en zij kunnen uitgroeien tot echte “superfans”. Je hebt tenslotte meer aan 10.000 “superfans” of ambassadeurs, dan aan 1.000.000.000 fans die alleen je nieuwsbrief lezen maar geen actie ondernemen.
Als we nog even kijken naar de huidige “corona” situatie waarin we zitten is het focussen op bestaande klanten nóg belangrijker geworden. Door corona vertoont de consument risicomijdend gedrag. Dit is voor bedrijven een kans om zich te gaan focussen op het verbeteren van de klantrelatie met bestaande klanten. Social media marketing is daar een perfect middel voor. Je kan namelijk via de social media platformen gemakkelijk je doelgroep bereiken en je richten op de bestaande klanten. Kortom, investeer meer tijd in je huidige klanten. Dit zal resulteren in ambassadeurschap en eventueel tot meer aankopen of volgers.
Organisch bereik daalt meer en meer
Het organische bereik op social media is de afgelopen jaren erg gedaald. Bedrijven met 10.000 volgers op Facebook moeten blij zijn als er 10% van deze volgers wordt bereikt via een organisch bericht. Dit staat in lijn met de vorige trends en tips die zijn genoemd. Het social media gebruik is namelijk, mede door corona, sterk veranderd en gebruikers worden steeds kritischer. Persoonlijke en nieuwswaardige content krijgen steeds meer de overhand en berichten die dit niet bevatten worden door de algoritmes steeds meer naar onder verschoven.
Wie zichtbaar wil zijn op social media, zal de content dus moeten gaan aanpassen. Een andere manier om zichtbaarheid te vergroten, is het adverteren op social media. Steeds meer bedrijven nemen het social media adverteren mee in hun strategie. Ook in 2021 is het adverteren op social media een goede manier om jouw plekje in het algoritme terug te winnen. Met de juiste instellingen en strategie kunnen advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn van grote waarde zijn en heb je de investeringen snel weer terugverdiend.