fbpx skip to Main Content

Waarom conversie optimalisatie zo belangrijk is

De meeste webshops hebben een conversiepercentage van 2 of 3 procent, dit betekent dat 97 of 98 procent van de bezoekers niet converteert.
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2017/01/9-SEO-tips-van-Atvise-1.jpg

De meeste webshops hebben een conversiepercentage van 2 of 3 procent, dit betekent dat 97 of 98 procent van de bezoekers niet converteert. Bezoekers waar jij via Google Adwords (of andere advertentie kanalen) misschien wel veel geld voor betaalt. Zonde! Dat vinden wij ook. Daarom geven wij in dit blog tips om de conversie op je website te verbeteren.

Laten we even bij het begin beginnen, wat is een conversie?

Wanneer iemand het doel van jouw website bereikt, noem je dit een conversie. In een webshop is dit vaak een bestelling maar het kan ook een offerte aanvraag, een nieuwsbrief inschrijving of het downloaden van een whitepaper zijn. Om meer resultaat te behalen met jouw website of webshop zijn er eigenlijk 2 dingen belangrijk: het aantal conversies en het aantal bezoekers. Wij maken daarom ook vaak dit rekensommetje:

Aantal bezoekers X conversie percentage = het aantal conversies

Oftewel je hebt 100 bezoekers met een conversie percentage van 0,01. De som wordt dan: 100 X 0,01 = 1. Om het aantal conversies te verhogen kun je twee dingen doen: het aantal bezoekers verhogen of je conversie percentage verhogen. Omdat het inkopen van bezoekers steeds duurder wordt, kan het heel interessant zijn om conversieoptimalisatie toe te passen.

Conversieoptimalisatie, hoe pak je dat eigenlijk aan?

In onze route naar online resultaat, staan 4 belangrijke pijlers voor een goed converterende website:

  • Aanbod: komt je aanbod overeen met de vraag van je doelgroep. Bied jij aan waar je doelgroep naar zoekt?
  • Vertrouwen: wekt je website vertrouwen? Heb je bijvoorbeeld een keurmerk, staan er persoonlijke foto’s op van mensen die binnen het bedrijf werkzaam zijn en ben je aangesloten bij een erkende review organisatie zoals Kiyoh en Trustpilot?
  • Gebruik: is de website prettig in gebruik? Oftewel, is de navigatie helder? Is de site voorzien van een goedwerkende zoekfunctie? Wordt er gebruikt gemaakt van een kruimelpad? Kan ik het doel van de website binnen 2 tot 3 klikken bereiken?
  • Bezoekers: heb je genoeg (relevante) bezoekers op je website?

Wanneer je een website begint, denk je goed na over je aanbod. Je definieert je doelgroep en gaat gericht marketing voeren om deze groep te bewegen een conversie te maken op jouw website. De kans is groot dat je over dit punt dus al voldoende hebt nagedacht. Conversie optimalisatie wordt dus vooral toegepast op de pijlers ‘vertrouwen’ en ‘gebruik’.

Optimaliseer je conversies door het vertrouwen te verbeteren

De pijler vertrouwen zegt eigenlijk al genoeg. Is jouw website betrouwbaar genoeg om bezoekers over te halen een conversie te maken? Waar kun je aan denken bij het optimaliseren van je betrouwbaarheid?

  • Voeg reviews toe aan je website, het liefst via een erkende partner zoals Kiyoh of Trustpilot.
  • Toon je keurmerken. Denk aan Thuiswinkelwaarborg of branche specifieke keurmerken.
  • Geef je website een gezicht en laat zien wie je bent. Gebruik foto’s van medewerkers in plaats van Stockbeelden.
  • Zorg dat je contact gegevens (e-mailadres en telefoonnummer) altijd zichtbaar zijn door ze bijvoorbeeld op te nemen in de (sticky) header.
  • Heb je een webshop? Zorg voor verschillende betaalmogelijkheden zoals iDEAL, creditcard, PayPal en achteraf betalen. Ook moet de bezoeker makkelijk het retourbeleid van je organisatie kunnen bekijken.
  • Voeg een SSL-certificaat toe aan je website.
  • Zorg voor een domeinextensie van het land waarin je opereert. Wil je meer conversies in Nederland? Zorg dan voor een .nl website.
  • Benadruk waar je goed in bent: voeg USP’s (unique selling points) toe aan je website.

Unique Selling Points Website

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je website

Naast de pijler vertrouwen, is ook de pijler ‘gebruik’ opgenomen in onze route naar online resultaat. Wanneer je website niet prettig is in het gebruik, zullen de conversies achterblijven. Hier enkele tips voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website:

  • Plaats je menu daar waar mensen het verwachten (meestal bovenaan). Andere designs kunnen nog zo mooi zijn, mensen zijn gewoonte dieren…
  • Klopt de menustructuur van je website en is deze structuur duidelijk voor je bezoekers? Doe een zoekwoordenonderzoek en ontdek op welke relevante termen je bezoekers het meeste zoeken. Dit kan met de zoekwoordplanner van Google of door bijvoorbeeld de interne zoekopdrachten op je website te analyseren. Op basis hiervan kun je je menustructuur samenstellen. Heb je veel categorieën? Kies dan voor een overzichtelijk horizontaal mega menu.
  • Zorg dat je doel binnen 2 tot 3 klikken de bereiken is. Is dit niet het geval dan gaat dit ten koste van de effectiviteit en indirect dus ook van het aantal conversies.
  • Zorg voor een overzichtelijke filterstructuur.
  • Is je call-to-action helder? Oftewel wat is het doel van je website en komt dit overeen met de boodschap in de call-to-action? Gebruik woorden als “download hier uw brochure” in plaats van algemene teksten als “klik hier voor meer informatie”.
  • Gebruik je de juiste kleur voor jouw call tot action? Kleuren worden geassocieerd met bepaalde zaken. Zo is rood de kleur van gevaar terwijl blauw juist vertrouwen uitstraalt. Neem hierin ook je doelgroep mee. Jonge meisjes zullen eerder vallen voor roze terwijl mannen beter reageren op kleuren als blauw, groen en zwart (bron: kissmetrics)

psychologie achter marketing

  • Neem geen onnodige velden op in je contactformulier. Voor een nieuwsbriefinschrijving heb je tot slot alleen een e-mailadres en misschien een naam nodig.
  • Heb je een zoekfunctie op je website en is deze op een prominente plek (bijvoorbeeld in je menubalk) aanwezig?
  • Voorkom dan bezoekers verdwalen; maak gebruik van een kruimelpad.
  • Last but not least: de snelheid van je website. Uit onderzoek van Google is gebleken dat 70% van de bezoekers afhaakt wanneer de laadsnelheid langer is dan 3 seconden (!). Benieuwd naar de snelheid van jouw website? Je test het met de Pingdom tool.

En dan nu aan de slag met conversie optimalisatie

Met dit blog hebben wij je inzicht willen geven in wat conversie optimalisatie betekent en hoe je dit aan kunt pakken. Heb jij aan de hand van dit blog vragen of opmerkingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op!

Hoe lang kan ik de migratie naar Magento 2 nog uitstellen?

Het hangt helemaal af van hoe jouw Magento webshop is opgebouwd. Maak je alleen gebruik van de basis van Magento,…

arrow_forward

Tool Tips van Atvise

Een overzicht van alle handige tools die wij maandelijks delen via onze Facebookpagina. Heb je aanraders? Mail deze dan naar info@atvise.nl…

arrow_forward

Google Marketing Live 2018

Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing Next Ieder jaar organiseert Google het Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing…

arrow_forward

Cart2Quote: offerte management plugin voor Magento

Met de Magento plugin van Cart2Quote wordt offerte-beheer een eitje. Zo zie je geen aanvraag meer over het hoofd en…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren