fbpx
skip to Main Content

Pinterest voor bedrijven

Pinterest is een social medium dat fungeert als online prikbord. Het geeft je de mogelijkheid om je doelgroep te inspireren met mooie beelden van jouw producten of diensten.
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/11/Pinterest-voor-bedrijven.jpg

Pinterest voor bedrijven, hoe werkt het en wat kun je ermee?

Pinterest is een social medium dat fungeert als online prikbord. Het geeft je de mogelijkheid om je doelgroep te inspireren met mooie beelden van jouw producten of diensten. Omdat het medium werkt op basis van een zoekfunctie, is het aanbevolen om relevante termen te gebruiken in de titel en beschrijving van je ‘pins’. Zo heb je meer kans dat gebruikers die op zoek zijn naar jouw product of dienst, je zullen vinden.

Omdat Pinterest niet werkt met een algoritme zoals Facebook en Instagram, is het een makkelijker te onderhouden platform. Zeker wanneer je de juiste zoektermen gebruikt bij jouw ‘pins’, is de kans groter dat deze gezien worden, ook al heb je deze al een maand geleden ‘gepind’. Dit is een voordeel ten op zichten van Facebook en Instagram waarop je eigenlijk dagelijks actief moet zijn om de interactie aan te kunnen gaan met je volgers. Pinterest kan daarom een interessant medium zijn voor bedrijven.

Wie gebruikt Pinterest?

Wereldwijd zijn er zo’n 150 miljoen mensen actief op Pinterest. Nederland heeft hierin een aandeel van 1,6% met maar liefst 2,4 miljoen actieve ‘pinners’ waarvan er 381.000 dagelijks op het medium actief zijn (bron: Newcom Research & Consultancy). De meeste gebruikers zijn vrouw (87%) en hebben een leeftijd tussen de 20 en 49 jaar. Houdt hier dus rekening mee in je overweging om actief te worden op Pinterest.

Goed, je denkt dat Pinterest interessant is voor jouw bedrijf. Waar begin je?

  1. Maak een bedrijfsprofiel aan en verifieer je website. Dit zorgt ervoor dat je logo bij iedere gepinde afbeeldingen komt te staan. Ook krijg je hiermee toegang tot statistieken waarmee je het bereik kunt meten.
  2. Gebruik een inspirerende foto als profiel foto (dus niet alleen je logo) en voeg een beschrijving aan je profiel toe die aangeeft waar je bedrijf voor staat.
  3. Voeg de pinbutton toe aan je website met een script https://developers.pinterest.com/tools/widget-builder/. Dit geeft bezoekers de mogelijkheid om gemakkelijk afbeeldingen vanaf je website naar Pinterest te ‘pinnen’.

Pinbutton op website

Je Pinterest bedrijfspagina is nu ‘ready to rumble’

Tijd om je eerste ‘boards’ aan te maken en ‘pins’ toe te voegen. We helpen je graag op weg met enkele praktische tips:

  • Maak verschillende boards aan met verschillende onderwerpen. Gebruik hierbij relevante zoektermen in de titels en de beschrijvingen van de boards en ‘pins’.
  • Gebruik visueel aantrekkelijk content, eventueel met een ‘overlay’ van tekst ter verduidelijking van het doel van de afbeelding. De ideale afmetingen voor Pinterest zijn: 236px breed, lengte wordt geschaald. Een overlay van tekst kan goed werken wanneer er wordt verwezen naar een bepaalde pagina of een blog binnen de website. Door een tekst overlay te gebruiken, weet de pinterest gebruiker wat hij kan verwachten wanneer hij of zij op de afbeelding klikt.
  • Open een groep pinboard en nodig mensen uit om mee te pinnen op dit board. Het board is dan niet alleen zichtbaar op het account van jouw bedrijf maar ook op de accounts van de mede pinners.
  • Speel je bedrijf in de kijker door te reageren op relevante pins van anderen. De reacties worden namelijk altijd getoond waardoor de volgers van de pins jouw reactie ook te zien krijgen.
  • Zoek relevante groep pinboards en vraag of je hierop mee mag pinnen. Zo kan jouw bedrijf onder de doelgroep in de kijker worden gespeeld.
  • Laat weten dat je actief bent op Pinterest. Verwijs bijvoorbeeld via je website en e-mail handtekening naar je pagina.
  • Analyseer aan de hand van de statistieken. Wat werkt wel, wat werkt niet? Deze statistieken geven ook aan welke beelden vanaf de website het meest gepind worden. Deze informatie kan vervolgens weer worden gebruik om nieuwe ‘boards’ aan te maken en voor de volgers relevante content te pinnen.
  • Over het algemeen worden de meeste pins geplaatst op maandag en dinsdag, de minste op zaterdag en zondag. Hou hier rekening mee met plaatsen en test ook hierin wat werkt voor jouw bedrijf.

 

Is Pinterest interessant voor jouw bedrijf?

Heb je na het lezen van dit blog twijfels of Pinterest het medium is voor jouw bedrijf of heb je andere vragen omtrent social media of Pinterest? Neem contact op met Lianne, zij helpt je graag verder!

Guadagnare-con-Pinterest-7-consigli-efficaci

5x waarom jouw e-commerce bedrijf in 2022 niet meer zonder Google Shopping kan!

Al sinds 2012 maken e-commerce bedrijven gebruik van Google Shopping. Tien jaar later kunnen webshops eigenlijk niet meer zonder. Het…

arrow_forward

5 tips voor linkbuilding!

Linkbuilding, met deze SEO-techniek schiet jouw SEO-score omhoog en hij is ook nog eens makkelijk toe te passen! Linkbuilding is…

arrow_forward
Telefoon met apps

Dé social media trends en tips van 2021

Sociale media blijven zich constant ontwikkelen en anno 2021 is er steeds meer mogelijk via deze platformen. Elk jaar brengt…

arrow_forward

Adverteer jij al op YouTube?

Adverteren door middel van video, heb je daar al eens aan gedacht? Met een visuele boodschap kun je je doelgroep…

arrow_forward

De voordelen van e-mail marketing

In tegenstelling tot andere marketingkanalen ben je voor het bereik van jouw verstuurde e-mails niet afhankelijk van Google of social…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren