fbpx
skip to Main Content

Online marketing trends 2017

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Wat dit op het gebied van online marketing betekent? Wij signaleerden in ieder geval de volgende 5 trends.
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/11/Blog-trends-2017-blog-pagina.jpg

Uitgelicht: 5 online marketing trends voor 2017

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Wat dit op het gebied van online marketing betekent? Wij signaleerden in ieder geval de volgende 5 trends.

Video, video en nog meer video

Veel bedrijven gebruikte video het afgelopen jaar al als marketingmiddel om hun producten aan te prijzen of een kijkje achter de schermen te geven. En waar mobiel en video eerst nog geen vrienden waren, lijkt deze relatie met de landelijke 4G dekking toch tot stand te komen. Facebook heeft dan ook de verwachting uitgesproken dat het medium over 5 jaar alleen nog maar uit video bestaat.

Mobile first? Mobile only!

Door de wereldwijde groei van het mobiele gebruik, schakelt Google in 2017 over naar de mobiele indexering. Dit houdt in dat Google websites gaat indexeren op basis van hun mobiele versie. Google gebruikers bezoeken de zoekmachine immers meer via een mobiel apparaat dan via een desktop of laptop. Om de beste gebruikerservaring te bieden, schakelt Google over naar de mobiele indexering. Deze trend is ook in Nederland zichtbaar. Uit onderzoek van SIDN blijkt dat Nederlanders het meest online zijn met hun smartphone, gemiddeld zo’n 40 uur per maand. Dus wil jij je klanten de beste gebruikerservaring bieden op je website, schakel dan naar mobile first!

Persoonlijke content creatie

Internetgebruikers zijn verwend. Op basis van hun gedrag en de bijbehorende cookies, worden hun voorkeuren vastgesteld en krijgen ze bijvoorbeeld op Facebook content te zien die op hun behoeften is afgestemd (of dit altijd klopt, laten we in het midden). Echter, de trend is wel dat gebruikers geen zin meer hebben om in een brei van informatie te spitten naar datgeen dat ze daadwerkelijk zoeken. Persoonlijke benadering lijkt dus steeds belangrijker te worden. E-mailings moeten worden afgestemd op de persoonlijke behoeften en wensen van de klant en informatie moet specialistisch zijn. De klant moet zich kunnen herkennen in het verhaal en het gevoel krijgen dat de content daadwerkelijk op hem is afgestemd. Zo claim je autoriteit en zal je eerder worden herkend en onthouden.

Mixed reality

Virtual reality, augmented reality en nu dan dus mixed reality. Termen die we tegenwoordig vaak tegen komen maar wat is eigenlijk het verschil? Bij virtual reality (VR) zet je een bril op die de buitenwereld helemaal afsluit. Alles dat je ziet, is virtueel. Bij augemented reality (AR) is er sprake van een combinatie tussen het echte leven en het virtuele leven. Een goed voorbeeld hiervan is de app Pokemon GO.

Goed, 2017 wordt dus het jaar van de mixed reality. De naam zegt het al, het wordt een mix van beide. Omdat de praktische toepassing van 100% virtual reality volgens velen redelijk beperkt is (je wordt immers volledig van de buitenwereld afgesloten), lijkt de focus meer te liggen op het volwassen maken van augemented reality. Momenteel is AR nog redelijk statisch maar de verwachting is dat gebruikers in grotere mate de interactie aan kunnen gaan met virtuele componenten, in de vorm van mixed reality. Hierbij heb je dus wel een bril op maar ben je niet volledig afgesloten van de buitenwereld omdat ‘echt’ en virtueel samenkomen. Een voorbeeld: je loopt door de supermarkt. Je ziet de boodschappen in het schap liggen, maar de boodschappen op jouw lijstje, lichten automatisch op. De voor jouw interessante aanbiedingen krijgen een opvallend kleurtje. Oh, en wil je meer uitleg over een bepaald product? Je hoeft er alleen maar naar te kijken… Tot slot wordt aan de hand van jouw boodschappenlijstje, de voor jouw ideale route door de supermarkt met pijlen aangegeven. Dat is mixed reality.

AI, oftwel: kunstmatige intelligentie

Artificial Intelligence (AI) laat computers leren van gebruikers waardoor ze zelfstandig en intelligent kunnen handelen. Het klinkt nog een beetje abracadabra, maar toch zal AI in 2017 veel toegankelijker worden voor de gewone mens. Een bekende toepassing van AI zijn bijvoorbeeld de autonome voertuigen van Tesla en de Siri toepassing van Apple. Doordat het gebruik van deze toepassingen toeneemt, is het van belang om de digitale content van je website duidelijk en inzichtelijk te maken. Alleen dan kun je profiteren van AI. Dit kun je doen door de content op je website goed te structuren en leesbaar te maken voor software. Bijvoorbeeld door het gebruik van schema.org.

Naast het meeliften op bekende apps en toepassingen, kun je als bedrijf ook je eigen virtuele assistent aanmaken in de vorm van een chatbox. Bezoekers kunnen zo gemakkelijk en duidelijk antwoord krijgen op hun vragen. Dit kan het koopproces aanzienlijk versnellen. Bovendien levert een chatbox je een schat aan informatie op die je vervolgens weer kan gebruiken bij het vermarkten van je product.

Dit was slechts  een greep uit de online marketing trends en ontwikkelingen voor 2017. Heb jij een interessante toevoeging? Laat het ons weten in een reactie!

5x waarom jouw e-commerce bedrijf in 2022 niet meer zonder Google Shopping kan!

Al sinds 2012 maken e-commerce bedrijven gebruik van Google Shopping. Tien jaar later kunnen webshops eigenlijk niet meer zonder. Het…

arrow_forward

5 tips voor linkbuilding!

Linkbuilding, met deze SEO-techniek schiet jouw SEO-score omhoog en hij is ook nog eens makkelijk toe te passen! Linkbuilding is…

arrow_forward
Telefoon met apps

Dé social media trends en tips van 2021

Sociale media blijven zich constant ontwikkelen en anno 2021 is er steeds meer mogelijk via deze platformen. Elk jaar brengt…

arrow_forward

Adverteer jij al op YouTube?

Adverteren door middel van video, heb je daar al eens aan gedacht? Met een visuele boodschap kun je je doelgroep…

arrow_forward

De voordelen van e-mail marketing

In tegenstelling tot andere marketingkanalen ben je voor het bereik van jouw verstuurde e-mails niet afhankelijk van Google of social…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren