Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing Next
Ieder jaar organiseert Google het Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing Next genaamd. Hier wordt door veel marketeers reikhalzend naar uitgekeken, omdat hier de nieuwe innovaties van Google worden aangekondigd. Als een vooruitstrevend marketeer kun je niet achterblijven. Het volgen van deze innovaties is dan ook een must!
In deze blog vind je kort samengevat welke innovaties volgens ons voor grote veranderingen gaan zorgen in de wereld van online marketeers.
De eerste verandering is dat niet alleen de naam van het event is veranderd, ook Google AdWords zal snel door het leven gaan als Google Ads. Adverteren gebeurt niet meer alleen door middel van zoekwoorden. Google is daarom van mening dat de titel AdWords niet meer van toepassing is.
Vorig jaar was machine-learning de grootste aankondiging van Google. Machine-learning is een computermodel dat kan leren van historische data, waardoor het in staat is patronen te herkennen. Het adverteren op basis van zoekwoorden was volgens hun verleden tijd. Dit jaar was de boodschap eigenlijk hetzelfde, alleen gaat het nu nog een paar stappen verder.
1. Responsive Search Ads
Deze nieuwe vorm van advertenties opstellen maakt gebruik van machine-learning. Bij dit advertentieformaat, kunnen maximaal vijftien verschillende titels en vier verschillende omschrijvingen worden ingevoerd. Ook is het aantal karakters voor de omschrijvingen verhoogd van 80 naar 90. Het Google-algoritme kiest hier zelf de juiste samenstelling van titels en omschrijvingen, om zodoende advertenties te tonen die het beste aansluiten bij de zoekopdracht. Hoe meer advertentieteksten je invoert, hoe groter de kans dat de gekozen advertentietekst aansluit bij de zoekopdracht.
2. Cross Device Reporting & Remarketing
Google gaat het mogelijk maken waar veel bedrijven en marketeers al jaren op wachten. Het volgen van (potentiële) klanten tijdens de customer journey, zodra zij wisselen tussen apparaten. Cross device reporting en remarketing wordt een nieuwe functie in Google Analytics. Bezoekers die hiervoor toestemming geven, worden vervolgens op een geanonimiseerde manier gevolgd tijdens hun customer journey. Dit betekent ook dat het vanaf nu mogelijk is om cross-device retargeting-doelgroepen op te bouwen en te targeten.
3. YouTube Maximize Lift
Maximize Lift is een nieuwe biedstrategie voor YouTube. Ook hierbij speelt machine-learning een belangrijke rol. Algortimes worden ingezet om biedingen aan te passen aan de mate van waarschijnlijkheid dat iemand een merk in overweging neemt. Videoadvertenties worden getoond aan kijkers, die daadwerkelijk een koopintentie hebben. Hiermee wordt het effect van videoadvertenties vergroot. Google wil zich hiermee losmaken van de opvatting, dat adverteren in YouTube alleen gebruikt kan worden om de merkbekendheid te vergroten.
4. Local Ad Campaigns
Mensen die zoeken op “dichtbij”, blijkt een duidelijke trend. Local Ad Campaigns zijn erop gericht om het fysieke winkelbezoek te stimuleren. Deze campagnes zijn in te zetten voor zoekadvertenties, Google Maps, YouTube- en displayadvertenties. Het opstellen van advertenties is hierbij ook sterk vereenvoudigd. Adverteerders geven slechts een budget op en Google maakt zelf de advertenties op basis van de creatieve elementen van de advertentie en de locatie-extensies.
Dit was een kleine greep uit de veranderingen die Google wil gaan doorvoeren. Vooruitstrevende innovaties, waar iedere online marketeer mee aan de slag kan! Wil je de volledige presentatie zien? Bekijk hem dan hieronder.
Heb jij aan de hand van dit blog vragen of opmerkingen? Laat gerust een reactie achter of neem contact met ons op!