fbpx skip to Main Content

Google Analytics: meten, weten, verbeteren!

Google Analytics is een ideaal hulpmiddel om je websiteprestaties in de gaten te houden. Je logt af en toe in om te kijken hoe het ervoor staat en gaat vervolgens door met je andere werkzaamheden.
https://www.atvise.nl/wp-content/uploads/2018/11/Optimaliseren-met-Google-Analytics.jpg

Google Analytics is een ideaal hulpmiddel om je websiteprestaties in de gaten te houden. Je logt af en toe in om te kijken hoe het ervoor staat en gaat vervolgens door met je andere werkzaamheden. Je doet niks met de informatie die je zojuist hebt gezien in Analytics. Best wel een beetje zonde, toch? Want deze info kan interessante input zijn voor het verbeteren van je website! Maar hoe dan? Wij leggen het je uit.

In het eerste blog van de Google Analytics-reeks hebben we je laten zien hoe je je account instelt. Vervolgens namen we je mee naar de tweede blogpost over het verkrijgen van inzicht in je statistieken. Nu is het tijd voor het derde blog: meten, weten, verbeteren! We laten je zien welke analyses je kunt uitvoeren om verbeterpunten te signaleren die je gaan helpen bij het optimaliseren van je website.

Betrokkenheid bezoekers

De betrokkenheid van de bezoekers kun je meten door naar het bouncepercentage te kijken en naar de gemiddelde tijd die zij besteden op je pagina. Maar wat betekent dat precies en wat kun je er mee?

Een bounce is een bezoeker die binnenkomt op je website, en vervolgens de website weer verlaat, zonder te hebben doorgeklikt naar andere pagina’s. Het bouncepercentage is dus het deel van de bezoekers die slechts één pagina op jouw website heeft bezocht. Vanzelfsprekend is een hoog bouncepercentage op je homepage niet wenselijk, je wilt immers dat bezoekers vanuit je homepage doorklikken naar je andere pagina’s. Wanneer dit niet gebeurt, hebben bezoekers waarschijnlijk niet gevonden wat ze zochten en vervolgens je pagina weggeklikt. Niet bij alle pagina’s is een hoog bouncepercentage per definitie slecht. Als je een landingspagina hebt gemaakt waar bezoekers precies kunnen lezen waar ze voor gekomen zijn, is een hoog bouncepercentage normaal.

De gemiddelde tijd op pagina geeft weer hoe lang de bezoekers gemiddeld op een specifieke pagina verblijven. Het is handig om deze gegevens in combinatie met het bouncepercentage te interpreteren. Bij Rapporten > Gedrag > Site-content > Gedetailleerd inhoudsrapport kun je de bouncepercentages en de gemiddelde tijd op pagina met elkaar vergelijken.Gedetailleerd Inhoudsrapport

In bovenstaande tabel valt op dat ‘Welk social media platform gebruikt jouw doelgroep in 2017’ een hoog bouncepercentage heeft. We zien ook dat de gemiddelde tijd op de pagina hier een stuk langer is. Dit geeft aan dat bezoekers daadwerkelijk het blog hebben gelezen. Een hoge bounce is hier dus helemaal niet erg.

Merk je dat bezoekers op pagina’s waar je dit niet zou verwachten een lage betrokkenheid laten zien? Check deze pagina’s dan op gebruiksvriendelijkheid:

  • Call-to-action: als deze niet duidelijk is, weet de bezoeker niet wat hij moet doen en zal hij je pagina wegklikken. Dit kun je voorkomen door
  • Laadtijd: bezoekers worden snel ongeduldig, als je pagina niet snel genoeg laadt zullen zij deze sneller wegklikken. Met de PageSpeed Insights tool van Google kom je erachter wat je moet aanpassen om de snelheid van je pagina te verbeteren.
  • Design: wanneer je website niet professioneel en betrouwbaar oogt, ben je je bezoekers binnen no time kwijt. Zorg dus voor een goede uitstraling. De eerste indruk is heel belangrijk.
  • Mobielvriendelijk: als een bezoeker op zijn mobiele telefoon op een pagina terecht komt die niet responsive is, zal hij vijf keer meer geneigd zijn om de pagina te verlaten. Dit blijkt uit onderzoek van Google. Er bestaan verschillende tools om je website op mobielvriendelijkheid te testen. Met deze tool van Google krijg je direct een rapport te zien waarin staat wat je kunt verbeteren.
  • Linkjes: worden je bezoekers verleidt om door te klikken naar andere delen van je website? Zorg dat ze via interne linkjes op andere relevante stukken content kunnen komen.

Uitstappagina’s – waar verlaten bezoekers je website?

In het Google Analytics rapport Gedrag > Site-inhoud > Uitstappagina’s kun je achterhalen op welke pagina’s bezoekers je website verlaten. Deze informatie is een goed uitgangspunt voor het verbeteren van je website. Wanneer een pagina een hoog uitstappercentage laat zien, kan dit een teken zijn dat er iets op deze pagina niet in orde is. Zitten er bijvoorbeeld fouten in het design, duurt het lang voordat de pagina laadt of sluit de inhoud niet aan bij je bezoekers?

Echter hoeft een hoog uitstappercentage niet altijd slecht te zijn. Een pagina met contactinformatie of de mogelijkheid tot offerte aanvragen, kan een hoog uitstappercentage hebben omdat het antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Het is logisch dat bezoekers je website via deze pagina’s verlaten. Vraag jezelf bij het analyseren van dit rapport dus af of je het hoge uitstappercentage kunt verklaren. Is dit niet het geval, ga dan op onderzoek uit.

Google-Analytics-uitstappagina

Intern zoekgedrag

Als jouw website een interne zoekfunctie heeft, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen bij de ingevoerde zoekopdrachten. Check eerst even of deze functie aan staat. Dit kun je doen door naar Beheerder > Weergave > Instellingen weergeven te gaan. Onderaan zie je het kopje Instellingen voor Site Search. Staat ‘ie nog niet aan? Dan moet je een Queryparameter invoeren om de instelling te activeren. Deze kun je vinden door zelf op je website een interne zoekopdracht uit te voeren. Vervolgens zie je in de URL een ‘=’ staan, de letters die hiervoor staan, moet je invullen in het vakje Queryparameter.

Site Search Instellingen

Nu kun je de zoekopdrachten bijhouden! Ga naar Rapporten > Gedrag > Zoekopdrachten op site > Overzicht. Valt het op dat er op bepaalde termen veel wordt gezocht? Dan is deze content niet goed vindbaar op je website of staat het er helemaal niet op. Speel hierop in en zorg dat je content en navigatie op orde is.

Acquisitie

In de vorige blogpost is dit rapport uitgebreid besproken. Maar hoe kun je deze analyse omzetten tot acties? Stel: je ziet in het rapport (Rapporten > Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen) dat organische bezoekers uitblijven. Dit kan een teken zijn dat er flink aan je SEO moet worden gewerkt. Dit kanaal is een van de belangrijkste, mensen zijn namelijk specifiek op zoek naar jouw informatie. Het zou dus zonde zijn om deze bezoekers mis te lopen! Tips om je website beter vindbaar te maken vind je hier.

Met deze drie blogs weet jij hoe je je account instelt, hoe je inzicht krijgt in je statistieken en hoe je deze inzichten kunt omzetten tot acties! Google Analytics biedt trouwens veel meer dan dit, dus ga snel aan de slag en ontdek zo veel mogelijk functies van deze handige statistiekentool. Heb je vragen over bepaalde functies? Wij staan klaar voor al je vragen. Neem vrijblijvend contact met ons op, zodat wij je kunnen helpen. Of laat hieronder een reactie achter!

Hoe lang kan ik de migratie naar Magento 2 nog uitstellen?

Het hangt helemaal af van hoe jouw Magento webshop is opgebouwd. Maak je alleen gebruik van de basis van Magento,…

arrow_forward

Tool Tips van Atvise

Een overzicht van alle handige tools die wij maandelijks delen via onze Facebookpagina. Heb je aanraders? Mail deze dan naar info@atvise.nl…

arrow_forward

Google Marketing Live 2018

Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing Next Ieder jaar organiseert Google het Google Marketing Live event, vroeger Google Marketing…

arrow_forward

Cart2Quote: offerte management plugin voor Magento

Met de Magento plugin van Cart2Quote wordt offerte-beheer een eitje. Zo zie je geen aanvraag meer over het hoofd en…

arrow_forward

Klaar voor meer conversie?

Benieuwd hoe lead-genererende websites of een geoptimaliseerde webshop jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen?
Maak geheel vrijblijvend een afspraak of laat je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

Back To Top
Atvise gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hiernaast uw instellingen wijzigen
Annuleren