Heb jij ze al gezien? De Expanded Text Ads (ETA’s) in je Google Adwords account?
Enig tijd geleden startte Google met een Bèta van de Expanded Text Ads. Inmiddels is deze update doorgevoerd en kan heel Nederland gebruik maken van deze vernieuwde tekstadvertenties. Sterker nog, in de toekomst zullen advertenties die zijn opgemaakt in de oude opzet, niet meer worden weergegeven. Vanaf eind oktober zal het ook niet meer mogelijk zijn om advertenties in de oude opmaak aan te maken.
Expanded Text Ads vs. Normale advertenties. Wat is er veranderd?
De naam zegt het eigenlijk al, de Expanded Text Ads zijn uitgebreider ten op zichten van de oude advertentie indeling. Voorheen bestond een advertentie uit een kopregel met een maximum van 25 tekens, twee beschrijvingsregels met beide een maximum van 35 tekens en de zichtbare URL die je zelf kon invullen tot wederom een maximum van 35 tekens. De nieuwe advertenties zijn opgebouwd uit twee kopregels met een maximum van 30 tekens en één beschrijvingsregel met een maximum van 80 tekens. De zichtbare URL wordt automatisch ingevuld vanuit de uiteindelijke URL met daarachter twee invulvelden, gescheiden door een slashteken en met beide een maximum van 15 tekens.
Hoe zit dit er visueel uit?
Oud vs. nieuw
Wat betekent dit in de praktijk?
De totale ruimte voor het invoeren van tekens is met 47% toegenomen, namelijk van 95, naar 140 tekens. Er is dus meer ruimte om een boodschap over te brengen en deze aantrekkelijk te schrijven. Daarnaast wordt de zichtbare URL, automatisch ingevuld met de bestemmings-URL. De 30 tekens die overblijven, kunnen nu geheel worden besteed aan het verduidelijken van de boodschap. Naast de mogelijkheid om uitgebreidere teksten te schrijven, zijn de Expanded Tekst Ads ook geoptimaliseerd voor mobiel en passen ze zich qua formaat automatisch aan per device. Google speelt hiermee in op de stijging van het gebruik van mobiele apparaten.
Goed om te realiseren: de organische zoekresultaten zullen nog verder naar beneden schuiven, nu de advertenties zijn uitgebreid. In februari breidde Google de advertenties op de eerste posities al uit van 3 naar 4. Met de Expanded Text Ads zullen deze advertenties nog meer ruimte innemen en zullen de organische zoekresultaten nog verder naar onder verdwijnen.
Resultaten tot nu toe
Uit onderzoek is gebleken dat Expanded Text Ads, de CTR (click through ratio, doorklik ratio) tot wel 20% kunnen verhogen. Een goede reden om er dus snel mee aan de slag te gaan.
Wil je meer informatie of advies? Neem vrijblijvend contact met ons op.