In tegenstelling tot andere marketingkanalen ben je voor het bereik van jouw verstuurde e-mails niet afhankelijk van Google of social media. E-mails stuur je naar klanten waarvan je weet dat zij ook echt interesse hebben in jouw product of dienst. Zij hebben zich namelijk zelf ingeschreven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief. Je kunt deze doelgroep dus gerichte informatie sturen en op het juiste moment.
Heb je een goede aanbieding of staat de nieuwe collectie eindelijk online? Dan wil je dit waarschijnlijk graag met jouw trouwe klanten delen. Je kunt hen dan gemakkelijk een online nieuwsbrief mailen geheel in de huisstijl van jouw website/bedrijf. Op deze manier creëer je vertrouwen, naamsbekendheid en zorg je ervoor dat klanten regelmatig iets van je horen. Dit is goed voor de klantenbinding.
Persoonlijke benadering
Je kunt de e-mails op zo’n manier instellen dat klanten in de mail worden aangesproken met hun eigen naam. Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat klanten de e-mail sneller zullen openen.
Bijvoorbeeld deze e-mail van Netflix:
Zorg voor een pakkend onderwerp bij het versturen van de e-mail. Dit is namelijk het eerste moment om de klant ervan te overtuigen jouw verstuurde e-mail te openen. Komt het onderwerp overeen met de inhoud van de e-mail dan is de kans nog groter dat deze klant ook doorklikt naar je website.
Je kunt ook klanten targeten door dit te koppelen aan een ingestelde doelgroep bijvoorbeeld: ‘winkelwagenverlaters’. Google meet welke klanten er in jouw winkelwagen zijn geweest, maar hier vervolgens geen aankoop hebben gedaan. Deze klanten kun je dan apart weer een e-mail sturen met bijvoorbeeld een kortingscode om hen toch te overtuigen een aankoop te doen.
Waarom werkt e-mail marketing?
Door het versturen van een e-mail zorg je ervoor dat je niet hoeft te wachten totdat potentiële klanten jouw marketing uitingen tegenkomen op de tijdlijn van hun sociale media. Tevens kunnen mensen tegenwoordig altijd en overal hun mail ontvangen en lezen via bijvoorbeeld hun smartphone. Omdat je de e-mail direct naar de klant stuurt met een persoonlijke benadering wordt over het algemeen e-mail beter gelezen dan berichten social media. Zo weet je zeker dat de boodschap dit je wilt delen aankomt bij de ontvanger, waar je dit bij social media niet zeker weet.
A/B testen
Testen, testen en nog eens testen. Natuurlijk wil je ook graag weten welke opzet/benadering het beste werkt. Zo kun je bijvoorbeeld gaan testen met een A- en een B-versie. Je stuurt de helft van je klanten de A-versie en de andere helft de B-versie. De versie die het meest wordt geopend, zal jouw doelgroep dus waarschijnlijk meer aanspreken.
Tot slot
E-mails zorgen er ook voor dat klanten terugkeren naar je website. Bijvoorbeeld om de nieuwste producten te bekijken of de huidige aanbiedingen. Maar ook wanneer je een nieuw blog hebt geplaatst kun je klanten daarover mailen.
En om de voordelen van e-mailmarketing af te sluiten, het is relatief goedkoop! Zo heb je wel kosten om bijvoorbeeld gebruik te kunnen maken van de software en het ontwikkelen van templates. Maar verder is het een redelijk goedkope manier van marketing.
Lees hier meer over onze strategie betreft e-mail marketing.